Thursday, December 31, 2015

31. December and New Year's Resolutions

Jeg har tenkt på nyttårsforsetter, og egentlig er det ikke forsetter, men mål. Jeg er som sagt en listeperson. Jeg lager lister for alt, og da mener jeg alt. Dagens gjøremål, bøker jeg leser, prosjekter jeg strikker, garn jeg har, garn jeg bruker, filmer jeg ser. Jeg har selvfølgelig en liste over nyttårsforsetter eller mål også. Flere faktisk, siden det finnes forskjellige mål. Det er strikkerelaterte forsetter, helseforsetter, bokrelaterte forsetter, familieforsetter, jobbforsetter og studieforsetter. Dere ser at det allerede er en liste over listene. Jeg har ikke tenkt å plage dere med alle forsettene mine, men har tenkt å skrive to av de listene her, nemlig bokrelaterte og strikkerelaterte.

Mine strikkeforsetter eller mål for 2016:

* Strikke 104 prosjekter
* Redusere garnlageret med 10 kg
* Strikke 16 gensere
* Prøve nye garntyper
* Prøve nye teknikker

Det er litt hårete å skulle strikke 104 prosjekter, og jeg teller ikke 17.mai-blomster en for en, men det er et prosjekt til sammen om det skulle være 5 blomster eller 30. Det er gøy med hårete mål, for da må man faktisk jobbe for å nå det. Jeg klarte det ikke i år. Mye skjedde i år, jeg håper på et roligere år neste år. Redusere garnlageret med 10 kg bør gå, og da tenker jeg i grunnen ikke på at jeg skal gi bort garn for å nå målet, men at jeg må strikke det opp. Det er ikke 10 kg strikket opp i løpet av et år, men 10 kg mer strikket opp enn det jeg kjøper inn. Om ikke annet kan det hjelpe meg å ikke kjøpe inn en hel haug med garn. Strikke 16 gensere bør gå. Jeg klarte det i fjor, og jeg prøver igjen i år. Jeg har ikke bestemt meg om jeg bare skal telle voksengensere eller ikke. Vi får se i løpet av året. Dette målet hjelper meg å strikke opp garnlageret, håper jeg. Det neste målet kan være litt stikk i strid med målet om å redusere garnlageret, selv om jeg har garntyper i lageret jeg ikke har strikket av enda. Det kan fortsatt bli fristende å kjøpe nytt garn for å nå dette målet, selv om det ødelegger litt for reduseringen av garnlageret. Bare en ting å gjøre i grunnen, strikke fortere. Prøve nye teknikker kan bli morsomt. Jeg har allerede planer om å få strikke Doodler, og der er det nye teknikker jeg ikke har prøvd. Siden Stephen West selv plukket ut farger til meg, må jeg få strikket det sjalet i løpet av 2016. Jeg har også lyst til å prøve brioche i løpet av 2016. I tillegg har jeg sett noen sokkehæler jeg ikke har prøvd før, og det går også inn under nye teknikker. Kan bli morsomt. Liker utfordringer, så nye teknikker blir gøy.

Mine boklige nyttårsforsetter eller mål for 2016:

* Lese 104 bøker
* Lese minst 5 bøker fra en sånn der 1000 bøker å lese før du dør-liste
* Lese bøker fra ukjente forfattere

Jeg skal som vanlig lese 104 bøker, og jeg teller ikke barnebøker eller faglitteratur. Ungdomsbøker av en viss tykkelse teller, dvs. bøker som John Green sine, Siri Pettersen sine o.l. Jeg klarte jo ikke dette målet i år, men hadde en hel måned uten en eneste bok. En gang i tiden fant jeg en liste over bøker man burde lese. Denne lista fikk jeg av mlm_linjene og jeg har printet den ut og tatt vare på den. Jeg stryker over hver gang jeg leser en bok fra den. Siden dette er en liste over mange klassikere, har det ikke blitt så mange overstrykninger. Jeg leser mye samtidslitteratur, men i 2016 har jeg bestemt meg for at minst 5 bøker fra lista skal leses. I tillegg skal jeg lese bøker fra ukjente forfattere, og ukjent for meg. Ofte havner jeg med bøker fra forfattere jeg har lest tidligere.

Dette var to av mine lister for nyttårsforsetter i 2016. Hva er dine nyttårsforsetter?

I thought a bit about what my New Year's Resolutions should be, and it's not really resolutions but goals.  I love lists, as I've said before. I make lists for almost everything. What I should do today, books I read, projects I finish, yarn I use, yarn I buy, films I watch. Of course I have a list of goals for next year. Several actually, since it's more than one category. Knitting related, book related, health related, family related, work related, study related. You can see it's already a list over the lists. I'm not going to bother you with all my lists, so I'm just going to list two of them, the knitting related and the book related.

My knitting New Year's Resolutions or goal for 2016:

* Knit 104 projects
* Reduce yarn stash with 10 kg
* Knit 16 sweaters
* Try new types of yarn
* Try a new technique

I know it's a huge goal to try to knit 104 projects, but I finished 79 or probably 80 of them in 2015. I like a challenge and not safe, so I would rather go for 104 than 52. Why 104? It's the double of 52. It would be real fun to make it. And I know a lot happened in 2015, and I'm hoping for a quieter 2016. To reduce yarn stash with 10 kg doesn't mean knitting for 10 kg. It means I have to knit more if I buy yarn, and I don't count yarn I give away. At least this goal should help me to think another time before I go and buy more yarn. Knit 16 sweaters should be doable. I did it in 2015, and this year maybe I don't test knit that many, since I can't show them. I haven't decided if children sizes count or not. I guess I leave it open a bit. To try new types of yarn is a goal that might challenge the other goal about reducing yarn stash. I have new types of yarn in my stash so it should be ok, and it's only one thing to do: knit faster. Try a new technique, should be fun. I have already made up my mind to knit the Doodler, especially since Stephen West himself picked out colors for me. There's a new technique in that pattern. I also plan on trying brioche this year. And I have seen different sock heels I would like to try. I like a challenge so new techniques should be fun.

My book related New Year's Resolutions or goal for 2016:

* Read 104 books.
* Read 5 books from a list I found
* Read books from unknown writers

As usual I'm going to read 104 books, and children's books and nonfiction doesn't count. Young adult books counts as long as they are the kind like John Green or around that. I didn't make this goal last year, but as I said a lot happened in 2015. Once I got a list over books you should read before you die from mlm_linjene and I tend to read new books instead of classics. I hope to read at least five books from this list next year. I also tend to choose books from writers I have read books from earlier, so I would like to try new writers this year.

This is my two lists for next year. What is your resolutions for 2016?

4 comments:

AnnetteK said...

Lykke til med målene!

Jeg jobber med målene for neste år, jeg også! Men tror jeg sikter litt lavere enn det du har lagt deg på ;)

Laila said...

Lykke til med 2016 målene dine :-)

Ulrica said...

Du är otrolig - lycka till. Jag har inte bestämt mig ännu. Bloggat lite om hur man håller koll via Ravelry www.fantastick.se

amylin said...

Takk, AnnetteK! Si fra når du har skrevet målene dine, så stikker jeg innom bloggen din. Takk skal du ha, Laila! Takk, Ulrica.