Saturday, December 19, 2015

19. December

Hva er det første en strikker gjør i en ny by? Jo, sjekker ut hvor det er garnbutikker. Jeg fikk tips om en garnbutikk i Den Haag på knit night i Amsterdam. Den lå ikke langt unna sentrum, så da ble det en tur dit selvfølgelig. Cross & Wood er en veldig koselig garnbutikk og betjeningen var veldig hyggelig og hjelpsomme. De hadde Hedgehog fibres, mye Malabrigo i forskjellige sorter og en del Isager-garn. Jeg fant også et garn som heter Onion. Det er et garn jeg ikke hadde hørt om og selvfølgelig ikke prøvd. De hadde det i forskjellige typer, og jeg endte opp med å kjøpe sokkegarnet deres. Det består av 70% ull og 30 % Brennesle som skal forsterke garnet. Spennende! Garnet er veldig mykt og deilig, og jeg vet ikke om jeg skal strikke sokker av det eller om jeg skal strikke noe annet. Hun ene som jobber i garnbutikken hadde strikket sjal av det. Jeg kjøpte også et sokkegarn fra Schoppel Wolle kalt Fliegende Untertasse, og det er litt merkelig bygget opp. Har heller ikke prøvd denne typen sokkegarn før heller. Det er alltid morsomt med litt souvenirgarn. Jeg har tatt over vinduskarmen i leiligheten vi låner. Føles veldig hjemmekoselig ut med garnnøster, strikkepinner og bøker i vinduskarmen. Burde hatt en sånn vinduskarm hjemme også.




What's the first thing a knitter does in a new town? Check out where the yarn stores are, of course. I got a tip about a yarn store when I was at knit night in Amsterdam. It wasn't far away from the centrum, so I had to pop in. Cross & Wood is a very cosy yarn store with a very helpful and nice staff. The store have some Hedgehog fibres, a lot of Malabrigo of different sorts and quite a lot of Isager yarn too. I also found a yarn called Onion. It's a yarn I never heard about before and of course never tried. They had different types of Onion, but I ended up with their sock yarn. The sock yarn contains of 70 % wool and 30 % Nettle, which is making the yarn stronger supposedly. Exciting! The yarn is so soft and delicious and I am not sure if I'm going to knit socks of it or something else. One of the staff at Cross & Wood had knitted a shawl out of the yarn. I also bought a sock yarn from Schoppel Wolle called Fliegende Untertasse, and it looks a bit strange. I have never tried this type either. It's always a lot of fun with some souvernir yarn. I have taken over the window sill in the apartment we rent too. Now it's full of yarn, knitting needles and books. I should have had a window sill like this back home too.

2 comments:

Monstermønster said...

Garn og bøker i vinduskarmen: hjemmekoselig og fint!

Strikkemor said...

Så spennende garn du har funnet! Gleder meg til å se hva du tryller frem 😊