Saturday, January 23, 2016

Ta den ring og la den vandre

I omtrent fire år nå har jeg arrangert garnbyttedag hos meg i januar. Ta med det du har lyst til å bytte bort av garn også strikker vi, skravler og bytter garn. I starten var det i grunnen litt mer beskjedne mengder, men det vil jeg si har forandret seg. I dag var hele spisestuebordet fullt av garn. Mange nydelige godbiter, men jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg ikke skulle bytte mye. Jeg endte opp med et hespe årgangsWollmeise i fargen Sultan. Legg merke til den gamle merkelappen. Dette hespet er kjøpt inn før Wollmeise ble så stor som i dag. Tror det har hatt minst to typer merkelapper etter denne. I tillegg endte jeg opp med et hespe Posh Yarn i fargen Burlesque. So far, so good. Gjestene fikk servert supper og rundstykker, te og kaffe. Noen hadde til og med vært så snille at de tok med kake. Problemet starter alltid når noen av gjestene skal reise. Det er alltid mye garn som ikke blir byttet. Det har blitt en risikosport for garnslankere å holde garnbyttedag. Garn kan plutselig dukke opp de rareste steder. I dag ble ikke noe unntak.  Jeg trodde at jeg hadde sluppet unna med tre hesper garn, og de fikk jeg faktisk prakket på en annen gjest før hun dro. Da alle gjestene hadde dratt og jeg skulle rydde, startet det. Jeg fant en pose garn i vaskemaskinen, så en pose til i skittentøyskurven. Inne på kjøkkenet lå det et hespe i kjøkkenskuffen og en pose i kjøkkenskapet. Og det var ikke alt, det lå enda en pose i garderobeskapet. Sukk ... Jeg har fått gitt bort en pose, og regner med at jeg kan få nisset bort resten på et vis. Bare vent, hevnen er søt!
Look at all the yarn! 



The two skeins of yarn I chose myself. Look at the tag of the skein of Wollmeise.

I found all this yarn hidden in the weirdest placeas after my guests had left.


The last four years I think, I have aranged a yarn swap at my house in January. Bring yarn you would like to swap, we knit, talk and swap yarn. In the beginning the pile of yarn was modest, but I have to say that has changed a bit. Today the whole living room table was packed with yarn. A lot of goodies, but I had decided to not swap that much. I ended up with a skein of old Wollmeise in the color way Sultan. Notice the tag. This skein was bought before Wollmeise got as big as it is today. I think it has been at least two different tags after this one. I also ended up with a skein of Posh yarn in the color way Burlesque. So far, so good. I served my guests soup and buns, tea and coffee. Some of the guests even brought cake. The problem always starts when the guests leave. It's always a fair amount of yarn not being swapped. It's a big risk for the yarn diet hosting a yarn swap. Yarn could easily end up the weirdest places. Today was no exception. I thought I had gotten away with only three skeins of yarn, and I was able to give them away to another guest before she left. When all the guests had left and I started to tidy, it all started. I found a bag of yarn hidden in the washing machine, another bag in the laundry basket. In the kitchen I found a skein in the kitchen drawer and a bag in the kitchen cabinet. And it didn't stop with that, another bag was in the wardrobe. What can you say?! I already gave away one bag, and I think I can give away the rest of the yarn too. Just wait for it, nobody is safe!

5 comments:

Monstermønster said...

Takk for idag! Veldig, veldig moro!

Felisi said...

Haha, fantastisk! Jeg setter meg gjerne på liste til neste års byttedag. ;)

Strikkemor said...

Høres ut som dere har hatt det superkjekt :) Men garn over alt, he he he :) Satser på å du holder oss oppdatert på hevnstrekene :)

Elisabeth said...

Risikosport, ja! Her holder vi byttedager på strikkekaféen, så alle må ta med sitt eget garn hjem igjen om ingen vil ha det. Jeg var heldig i år, en syrisk, nytilflyttet dame ville ha alt garnet mitt :)

amylin said...

Veldig koselig at du kom, Monstermønster! Felisi, var veldig morsomt, ja. Strikkemor, klart jeg holder dere oppdatert på hevnstrekene. ;) elisabeth, det var heldig, og sikkert smart å ha det på café.