Wednesday, January 27, 2016

The Architect Of Great Novels

Fullt hus og en stor forfatter på scenen. Han har vært i Norge en haug med ganger, men jeg har aldri klart å få det med meg før i kveld. At John Irving er en stor forfatter har jeg visst siden jeg leste Hotel New Hampshire, å høre han live bekreftet hans magi med ord. Jeg tror Kristin Valla klarte å få inn omtrent fem spørsmål i løpet av den timen de pratet, eller han pratet og fortalte. Jeg har hørt forfattere før, men ingen som klarer å være så flink til å fortelle live som John Irving. Joda, jeg innser at han har lang og god trening, men det var allikevel veldig interessant, inspirerende og morsomt å høre på han. Jeg kunne godt ha hørt på han en time eller to til. I tillegg fikk jeg veldig lyst til å lese gjennom favorittbøkene mine på nytt. Og visste du at det som inspirerer han til å skrive er det han blir forferdet over? Og det han skriver om når han lager karakterer til bøkene sine er det verste som kan skje dem? Jeg strikket selvfølgelig under intervjuet, eller historiestunden. Strikketøyet for kvelden var Cable Goodness Socks Top Down Toe Up Socks av Erin Case, strikket tå-opp. Jeg har ikke strikket mange sokker tå-opp siden jeg ikke har klart å få de i riktig størrelse. Har liksom ikke helt skjønt når jeg skal starte på hælen. I denne oppskriften strikket jeg hælen som jeg gjør på sokker top down. Det var en lett hæl og jeg fikk til størrelsen. Det kan godt hende at dette betyr flere sokker tå-opp på meg. Jeg strikker i Regia Silk på pinne 2,5 mm.





Sold out and a big writer at the stage. He's been to Norway a lot of times, but I have never watched him until tonight. I knew John Irving is a big writer and I have known since I read Hotel New Hampshire, to listen to him live confirmed his magic with words. I think Kristin Valla, the interviewer, managed to ask about five questions during the hour they talked, or he talked and told stories. I have heard writers before, but no one has been as good as John Irving to tell stories live. Yes, I know he has practiced a long time doing this and that he probably followed some kind of script, but still it was so interesting, inspiring and fun to listen to him. I could easily have listened to him a couple of more hours. I also feel like reading through my favorite books of him again. Did you know he writes about things that appall him? And that he write about the worst case scenario when writing about his characters? Of course I knitted while listening to him. The project of my choice was Cable Goodness Socks Top Down Toe Up Socks by Erin Case, knitted toe up. I haven't knit many toe up socks, since I haven't been able to make the right size. I haven't been able to figure out when to start the heel to get the right size I want. This pattern had the same kind of heel as top down socks. It was pretty easy and made me get the right size at the first try. This might mean more toe up socks. I'm using Regia Silk on needles 2,5 mm.

No comments: