Sunday, January 03, 2016

Biscuits 'n Gravy

I dag er den store bakedagen. Det er lenge siden jeg har hatt lyst til å bake noe i grunnen, men nå følte jeg virkelig for det. Kanskje jeg burde bestemme meg for at 2016 skal brukes til å bake mer? Hjemmebakt er godt. I dag ble det smørkjeks med vaniljesmak og rundstykker. Til kjeksene har jeg brukt oppskrift fra Monicas matverden. Jeg har bakt sånne kjeks en gang før, men da brukte jeg en annen oppskrift. Eneste problemet er at jeg ikke skrev ned den oppskriften og ikke finner jeg den igjen på nettet heller. Nå har jeg skrevet ned oppskriften til senere bruk. Rundstykkene er bakt uten oppskrift som vanlig. Har brukt litt Fibra-mel, grov sammalt rug og linfrø, men jeg slumper med det jeg har når det gjelder rundstykker og brød.

Strikketøyet for øyeblikket er fortsatt en teststrikk. Bolen er ferdig, og jeg har startet på det første ermet. Ermene pleier alltid å gå ganske fort å strikke, så hvis jeg ikke bytter strikkefokus bør denne bli ferdig forholdsvis snart. Jeg strikker i et nytt garn for meg, Fine Wool fra Stoff og Stil. Det er mykt og godt, tynt og lager noen lette plagg. Gleder meg til å få denne ferdig. Den er egentlig en julegave også, så jeg er på overtid med den.

Siden jeg ikke har noe ferdig strikking å vise, så kommer jeg med to anbefalinger i stedet, eller egentlig tre. Jeg har lest ferdig årets første bok, Kledd naken av Agnes Lovise Matre er en bok om voldtekt. Det er i og for seg ikke et nytt tema, men denne boka tar opp voldtekt som skjer i fylla av bekjente hvor voldtekstmannen fortsatt er en del av miljøet du deltar i. Det gjør denne boka skremmende og sår. Jeg har også startet på en ny bok, Den danske piken av David Ebershoff, og denne er filmatisert. Filmen kommer i februar. Nå tenkte jeg å være i forkant og lese boka før filmen kommer. Jeg har fortsatt tilgode å lese 12 years of slave og Martian. Den danske piken starter bra, og jeg har store forventninger til den. Jeg har også startet på serien Making a Murderer på Netflix. Anbefales på det varmeste. Det er en dokumentar om en mann som ble uskyldig dømt for mord, men satt inne i 18 år.






Today is the baking day here. I made buttercookies with vanilla taste and buns. It's been a while since I baked, but I like it. Maybe one of my New Year's Resolution should be to bake more in 2016? The butter cookies are from Monicas matverden. I made cookies like that before, but with a different receipt, I just can't remember where I found it and I didn't write it down. This receipt I wrote down already, so I can make more cookies. The buns I baked without any receipt as usual. I tend to do that when I bake bread and buns. I use whatever I have around. These have some Fibra, some linseed and some wholemeal rye.

My knitting project at the moment is still a test knitting. I finished the yoke and started the first sleeve. Normally I knit the sleeves pretty quick, and if I stay with this project I hope I'll finish real soon. I'm using a new yarn to me, Fine Wool from Stoff & Stil. It's soft, thin and make a nice light sweater. I'm really looking forward to finish it. It was a Christmas gift, so I should finish it soon.

Since I don't have any finished knitting projects to show, I'm going to recommend a book instead. I started The Danish Girl by David Ebershoff. The movie is already filmed and coming out in February. I'm ahead with reading, since I still haven't read 12 Years of Slave or Martian yet. The books is real promising so far. I have high expectations for it. I also finished my first book of the year and I can recommend that one too, but it's a Norwegian book and not translated into English. I started watching a series on Netflix, Making a Murderer. I can really recommend that one. It's a documentary about a man who was sentenced to prison for 18 years for a murder he didn't commit.

No comments: