Friday, January 18, 2013

Rock-a-bye Baby

Jeg fikk en liten nevø for ikke så lenge siden. I denne vinterkulda trenger han å holde seg varm. Faren kom med en bestilling på teppe, votter og sokker. Jeg startet med det som var størst og heklet lapper. Det tok i grunnen ikke veldig lang tid å hekle lappene. Det tok lengre tid å feste tråder og sy dem sammen. Teppet er et ordentlig restegarnprosjekt. Tok de fargene jeg hadde som passet sammen i Finull. Det var ikke nok hvitt, men det fikk jeg byttet til meg. Jeg hadde ikke nok blått, men løste det ved å hekle en rød lapp. Det liver opp litt også. Har brukt heklenål 3,5 mm. Teppet måler 61x98 cm. Og dette gikk fort, startet på tirsdag og ble ferdig i går. Nå skal det en liten tur i vaskemaskinen før jeg overleverer det til en liten søtt plutt!




A little while ago I became an aunt again, to a little cute nephew. In this cold he needs to keep warm. His father ordered a blanket, mittens and socks. I started with the biggest thing and started crocheting squares. It didn't take that long to crochet them. It actually took me longer to weave in all threads and sew them together. The blanket is a real scrap yarn project. I found the colors I had that matched and used them. I didn't have enough white, but I swapped. I didn't have enough blue, but decided to make a red one just for fun. I used needle 3,5 mm to crochet it. It measures 60x98 cm. It was a real fast project, and I never thought I'd finish it that fast. I started Tuesday and finished yesterday. Now I have to wash it before I hand it over to the cute little one. 


Det er noe med tanken på ikke å kjøpe garn. Det kan fort bli en tvangstrøye, og det skal det jo ikke bli. Hobbyen skal være gøy. Garn skal være gøy. Det kan til tider bli litt for gøy med rundt 40 kg i huset. Samtidig må man jo få skaffet seg garn nok til prosjekter man vil strikke. Har man altfor mange single nøster, kan det bli litt mye med pulsvarmere av 40 kg også. Byttekvelder er sånt som er nyttige saker da. Kunne vært et lite butikkutsalg dette her, enda hadde ikka alt garnet kommet på bordet. Jeg er ikke helt sikker på om jeg endte i pluss eller minus, siden jeg har klart å glemme alt jeg la ut til bytting. Jeg er derimot sikker på at jeg er hundre prosent mer fornøyd med det garnet jeg har nå. Morsomt med sånn bytting. Og ja, det ble en del skravling og litt strikking i løpet av kvelden også.

It's something about the idea of not buying yarn. It can feel like wearing hand cuffs, and that's not the point. Your hobby should be joyful. Yarn is supposed to be fun. It can sometimes be too much fun with around 40 kg yarn in the house. At the same time you have to have yarn to projects you want to knit. I know I have a lot of singles too, and it's too much with wrist warmers for all the 40 kg too. Swapping is the perfect solution. It could look like it's a small store, and all the yarn still isn't on the table here. It's fun with swapping. I'm not sure how my balance turned out, but I'm sure I'm more happy with the yarn I have now than the yarn I had before the swap. We had so much fun with the swap too. We had time for a lot of talking and a bit of knitting too. 

4 comments:

Ugla said...

Teppet ble ordentlig kult!

Guro said...

Stilig teppe!

Aase said...

Så lekkert teppe. Det varmer nok godt.


Og masse deilig garn.... *addicted*

AnneBeth said...

Super fint teppe.