Thursday, June 24, 2010

The Story of My Tempest


Det var en tid da mange inne på Hobbyboden bestemte seg for at de trengte en jakke. Jakka ble Tempest fra Knitty. Jeg er litt tregere i avtrekkeren enn de andre, så jeg startet da jeg så de flotte resultatene dukke opp. Det var ikke akkurat snakk om at jeg ikke hadde garnet til en Tempest. Dukket ned i garnlageret mitt og fant to fristende farger i Wollmeise, Granatapfel og Rhabarber. Startet på bolen og bestemte meg for at jeg ville strikke den i et stykke og ikke i tre. Strikket til ermefelling, men fant ut at jeg skulle prøve jakka på. For trang, altfor trang. Kun en ting å gjøre, rekke opp alt. Startet på nytt med flere masker. Strikket opp til bolen, prøvde og reprise. For trang, ikke altfor trang, men ikke passe. Fant ut at jeg måtte regne litt, og etter litt regning fant jeg maskeantallet og la opp på nytt. Denne gangen ble bolen passe, og jeg kunne starte på ermene. Strikket begge ermer og jeg målte faktisk også slik at de skulle passe. Etter å ha satt ermene på bolen og startet på raglanfellingen, målte jeg igjen. Ermene var for vide øverst. Hva annet er det enn å rekke opp på nytt? Fortsetter jeg i dette tempoet får jeg Tempesten ferdig om et år etter å ha strikket den seks ganger til ...

Once upon a time I saw somebody knitting a very nice jacket called Tempest from Knitty. I was tempted and dived into my stash to find some suitable yarn. No problem when you have a lot. I found Wollmeise Granatapfel and Rhabarber. I started to knit the yoke and decided not to knit three parts but join them in one part. Knitted up to the armholes. I tried the jacket and found out it was too small to fit me. Only one thing to do, frog it. Well, I didn't give up, so I started again with more stitches. Knitted the yoke and tried it on. A rerun of what happened the last time, too small again. I found out I had to do some math and then I cast on again. Tried it on when I came to the armholes and this time it did fit. Started the arms and joined to the yoke for raglan. A couple of stripes into the raglan I discovered the arms were too big. Only one thing to do, frog it again. So now I'm trying again. Hopefully I have a Tempest sometime next year or so ...

10 comments:

Maria said...

Å hjelpes min for en tålmodighet du har. Hadde det vært meg hadde den blitt liggende etter første feil strikkinga.
Håper virkleig at du kommer i mål snart, for det har du fortjent.

Judith said...

Syns du er tøff som ikke gir deg! Du får ei fin jakke til slutt.
Har erfart selv at prøvelapper er lurt, så det strikker jeg alltid! (selv om enkelte hevder det er for pyser...)
I vinter erfarte jeg at det er lurt å telle ei ekstra omgang eller tre også, når man deler bolen til raglanfelling. Måtte rekke opp et par dagsverk fordi masketallet ble feil fordelt. Kjedelig.

Hallingdama said...

Tusen takk for hyggelig kommentar på siden min. Denne blir spennende og se ferdig. Her var det masse fint du hadde laga.

tesha said...

Ja, ja... Det er sånt som skjer, det!
Men tunikaene var i alle fall flotte, så du har jo noe å glede deg over!
Lykke til videre!!!

trinemamma said...

Tempesten ser ut til å bli utrolig lekker. når den blir ferdig. Håper du slipper mer opprekking :-)

Anlen said...

Imponerende, intet mindre! Eg hadde vel lagt vekk heile prosjektet... Men eg forstår at du vil halde fram, for resultatet blir nydeleg!

Vibekes lille grønne said...

Du er imponerende standhaftig! Jeg har lurt på hvilke farger du har valgt, og det blir jo så fint! Jeg er veldig glad i Rhabarber og det er nydelig til det rød! Stå på, den kommer til å bli superfin!! :)

Moan said...

Maken til viljestyrke!
Vi heier på deg helt inn i mål!

månestråle said...

Med ditt tempo er den hvertfall ferdig nå:-)
Ha en strålende helg:-)

Lorna's Laces said...

Smart move on the Tempest...so many fewer ends to weave in. Mine will also take a long, long time to complete.