Thursday, October 19, 2017

New York State Of Mind

Sola over skyskraperne, det evige trafikksuset bare avbrutt av sirener og biltuting, mennesker i kø, gule taxier, lukten fra pølsevognene ... du skulle tro at det var litt stressende, men det er faktisk ikke det. Av en eller annen grunn slapper jeg av i New York. Kanskje ikke slapper av, siden jeg har gått tusenvis av skritt hver dag. Men jeg er virkelig i fullstendig zen her. Denne byen har innfridd alle forventninger og litt til. Ja, den snakker absolutt til meg, og jeg skal definitivt tilbake. Jeg har fått bekreftetnoken gang at jeg er asfaltrotte. Jeg trives blant utallige caféer, neonlys, mennesker som haster avgårde, eller rusler sakte bortover mens de myser opp på skyskrapere. I dag var det signering på bokhandleren på hjørnet. Den er ikke drevet av Meg Ryan, men signeringen var av Tom Hanks. Det fristet utrolig å møte han, en stor skuespiller og virker som et utrolig bra menneske, men en kø som strakte seg to kvartaler ... Jeg valgte å bruke den siste dagen på noe annet enn køing. Turen gikk til New York Public Library. Et fantastisk og majestetisk bygg, noe bøker fortjener, så klart. I det vi passerte en ansatt på vei inn til en av de ærverdige lesesalene sa jeg bekreftende: Jeg kan jo ikke få lånekort siden jeg ikke er amerikansk! Joda, svarte han til min overraskelse. Det kunne jeg om jeg kunne vise gyldig ID. Nå stolt eier av lånekort på New York Public Library! Og jeg må innrømme at jeg var sånn ordentlig barnslig barn-på-julaften-glad på helt ekte. Jeg aner ikke hva jeg skal med det, men tror jeg skal la meg inspirere av Anna Ahlund, som samler på lånekort! Jeg har nå to i min samling, Deichmanske i Norge og nevnte jeg New York Public Library?!

Vi planla en tur opp på toppen av Rockefeller Center, men hadde ikke planlagt kø og tid for å komme opp. Endte opp med å ikke gjøre det, men Hey, jeg har jo vært på Empire State Building en gang i forrige århundre. Vi endte isteden opp på skøyter. Det var en helt spesiell opplevelse. Hvor mange filmer og serier har med isbanen på Rockefeller? Serendipity i alle fall. Hvor vilt er det ikke å stå på skøyter på den banen fra alle filmene og seriene? Det var en ekte klyp-meg-i-armen opplevelse! Litt også fordi det var sinnsykt dyrt! Nei, det var faktisk verdt hver eneste dollar å få lov til å skøyte der!

Når man er i New York, så hvorfor ikke en souvernir-tatovering? Jeg fant Red Rocket Tattoo, og jammen viste det seg at Dave kjente til Blue Arms og Tony som tok den første tatoveringen min. Verden er liten! Og jeg er litt mer fargerik nå enn da jeg reiste fra Oslo! 

I morgen er det de mindre byene som skal utforskes. Først er det Poughkeepsie, kjent som ordet John Cage fra serien Ally McBeal, brukte hver gang han sto helt fast i stammingen. Og også kjent fra serien Friends, Ross som sovner på toget og treffer en jente han starter å date og som er fra Poughkeepsie. Jeg aner ikke hva som er i byen, men må innom. Jeg regner med at pulsen er lavere der, og at husene er lavere med hager og kanskje ser ut som seriene og filmene fra forsteder i USA, litt like hus med hager på rekke.

(Tittel: New York State Of Mind - Glee)







The sun over the skyskrapers, the never ending noise from traffic just interrupted from a siren now and then, some honking from a random car, people in a line, yellow cabs, the smell from the hot dog carts ... you would think it would be a bit stressfull, but it really wasn't. For some reason I relax in New York City. Or maybe not relax, since I've been walking ten thousands of steps every day, but I found my kind of zen in this city. The city has met every expectation I had, and a bit more. I am definitely coming back. I have once again confirmed I'm a city girl. I thrive among countless of cafés, neon lights, people rushing along, or people just wandering while they look at the skyscrapers. Today there was a signing at the book store at the corner from our hotel. Not the bookstore around the corner with Meg Ryan behind the desk, but the signing was by Tom Hanks. It was so tempting to queque up to meet him, he seems like such a sympathetic person and is an incredible actor, but the line went over two blocks ... I chose to use the day in NY City for something else than quequeing. The New York Public Library! Such a majestic and fantastic building! We passed one of the employees at the library on our way into one of the venerable study halls and I kind of jokingly let out: It's not like I can get a library card here since I'm not an American! He answered me: Yes, you can, to my surprise. I only had to show an ID, and I am now a proud owner of my own New York Public Library Card. I am probably more proud of that card than I should. I have no idea if I ever get a chance to use it, but I think I'm going to let a Swedish YA book writer, Anna Ahlund, inspire me. She collects library cards, and I think this is just going to be my first card in my collection.

We planned a trip to The Top Of The Rock, Rockefeller Center, but we didn't plan waiting two hours. We ended up not doing it, but hey, I have been to the top of Empire State Building, only it was the last century. We ended up renting skates and skated at the rink at Rockefeller Center. OMG! How unreal is it to skate at the rink you've been seeing in hundreds of tv-shows and movies? It truly was a pinch me in the arm-moment. Insane! Also because it was insanely expensive! No, actually it was worth every dollar to skate at that rink.

When in New York City, why not a souvernir tattoo? I found Red Rocket Tattoo, and by a coincidence my tattooer, Dave, actually knew of Blue Arms Tattoo and Tony who made my first tattoo. It's a small world after all! And I am a bit more colorful now than I was leaving Oslo.

Tomorrow we are going to explore two small towns. First up is Poughkeepsie, the word John Cage from the Tv-series Ally McBeal used when his stuttering was really bad. It's also known from Friends, Ross dated a girl from Poughkeepsie. He falls asleep on a train and meet a girl living in Poughkeepsie. I have no idea what is in Poughkeepsie, but I have to stop by when I have the chance. I reckon the pulse is slower there, the houses are lower with gardens and might look like the movies. 

No comments: