Sunday, February 28, 2016

Here I go again

Ja, det er en stund siden jeg har strikket votter. Med tomler. De forrige vottene var i str 1 år og uten tomler. Første vott gikk så kjapt, og det er jo gøy å strikke votter. De går kjapt unna og det er mønster hele tiden. Hvorfor i alle dager strikker jeg ikke votter oftere? Venstrevotter, er stikkordet. Alle norske mønstre er lagt opp slik at diagrammet utgjør venstrevotten. Siste setningen i mønsteret er: Strikk en vott til mens du speilvender diagrammet. Hmmm, ser dere den? Det er grunnen til at jeg ikke strikker votter så ofte. Jeg glemmer sånne ting. Jeg glemmer også ting som å speilvende diagrammet. Det burde vært et diagram ferdig speilvendt i mønsteret. Vent! Det finnes jo i engelske/amerikanske oppskrifter. Joda, men da er jeg så vant til at man må speilvende diagrammet at jeg glemmer å scrolle ned eller snu arket til riktig diagram, også strikker jeg en venstrevott til allikevel. Jeg har strikket mange par votter i mitt liv. Og jeg er veldig sikker på at jeg har strikket omtrent dobbelt så mange venstrevotter som høyrevotter. Hvordan det er mulig? Strikk en vott, det er venstrevotten. Strikk en vott til, ooops, det ble en venstrevott til. Rekk opp og strikk en høyrevott. Noen ganger må jeg gjennom første punkt enda en gang til før jeg klarer å få en høyrevott. Nå har jeg i allefall klart å få to par votter, en venstrevott og en høyrevott ganger to. Begge parene er strikket i Finull fra Rauma etter oppskrift Votter Design 1 fra heftet Strømper og sokker, votter og vanter, luer, pannebånd og skjerf fra Raumagarn.






Yes, it's been a while since I knitted mittens. With thumbs. The last pair of mittens was size 1 year and without thumbs. First mitten was so quick to knit, and it's so fun to knit mittens. They are fast to knit and it's pattern the whole way. Why don't I knit mittens more often? Left mittens, are the key words. All Norwegian patterns have only one chart and the chart is the left mitten. The last sentence is: Knit another mitten while you mirror the chart. Hmmm, you see where you can go wrong? The reason why I don't knit mittens that often is in that last sentence. I forget things like that. I also forget to mirror a chart. I think the chart should be printed in a mirrored version. Wait! English/American patterns mirror the chart and put it in the pattern. I just forget the chart of the right mitten exist, so I forget to scroll down to the right chart or turn the piece of paper to the right chart, and I end up knitting another left mitten. How is that possible? Knit a mitten, that's the left mitten. Knit another mitten, ooops, it turned out to be another left mitten. Frog and knit another mitten, hopefully a right mitten. Sometimes I frog and knit another left mitten too. Now I have managed to make two pairs of mittens, two left mittens and two right mittens. Both pairs are knitted using Finull from Rauma. The pattern is linked from my Ravelry project pages.

3 comments:

mimouna said...

Du er ikke den eneste! Utrolig irriterende å ende opp med to like votter.

Men det ble jo bra til slutt, da. To fine par. :)

Elisabeth said...

Ja, slik kan det gå :) Jeg elsker oppskriftene med to diagrammer, for jeg liker ikke å strikke fra feil side. Men flotte votter ble det til slutt, spesielt de blå var fine!

Strikkemor said...

Fine votter :) Jeg har noe rødt og grått Finull som jeg har tenkt å omgjøre til votter. Har ikke bestemt meg for mønster enda.