Sunday, January 02, 2022

All Too Well

 Jeg begynner jo å kjenne meg selv ganske så godt nå. Har litt erfaring, kan du si. Og erfaring og data viser at jeg som regel klarer å holde mål jeg setter meg til rundt mars/april. I fjor holdt det nesten ut januar. Vanligvis setter jeg meg flere mål, og gjerne litt hårete mål. Tenkte at i år skal jeg kun ha to mål. Det burde kanskje gå. 

    1. Føre regnskap gjennom hele året. 

    2. Mindre garnlager i slutten av desember enn jeg har nå. 

Jeg er evig optimist og krysser fingrene for at jeg klarer det i år. Starten på strikkeåret har i hvert fall vært veldig bra. Har fått ferdig to gensere og en hals. Riktignok stod det kun igjen trådfest på den ene genseren, mens den andre genseren manglet vrangbord på bolen og to ermer. Den som manglet trådfest heter Lehto og er fra boka Strand of Joy av Anna Johanna. Det kan hende at mønsterkanten nederst på ermet ble glemt, men kan jo late som om det var med vilje. Jeg rekker ikke opp noe, så den blir som den er nå. Jeg har brukt Finull og håndfarget garn fra Værbitt. Jeg klarer ikke finne igjen banderolen, men tror det er Elvelangs. Den andre genseren heter Firefly og er en genser jeg teststrikket. Mønsteret er ikke ute enda. Genseren er strikket i Lima fra Drops. Og jeg må si at det går overraskende kjapt å strikke en genser på pinne 4,5 mm. Ikke sånn at jeg kommer til å bytte favorittpinne fra 3-3,5 mm. 

I tillegg klarte jeg å bli ferdig med en hals. Det sto egentlig kun igjen å felle av og feste tråder, men det tar litt tid når det skal være italiensk avfelling. Det gikk, og jeg har lært en ny teknikk. Eller lært og lært. Jeg satt med en instruksjonsvideo fra youtube på repeat for å felle av. Det tok ganske lang tid, men jeg må innrømme at det er en pen avfelling. Halsen heter Gender Diversity pattern og kan strikkes i forskjellige LGBTQ-flagg. Jeg strikket min hals i flagget for biseksuelle. Halsen er strikket i BabyMerino fra Drops. 

(Tittel: All Too Well - Taylor Swift) 



















I'm starting to know myself pretty well by now. I have some experience, you might say. And experience and data shows I normally keep up with my goals until March/April. Last year I kept up until the middle of January. Normally I set several goals and some pretty high ones. But this year I thought I just set two goals. Maybe I actually can keep them. 

    1. Keep account of my yarn stash the whole year. 

    2. End the year with less yarn stash than I have now. 

I'm forever an optimist and I'm crossing my fingers I can actually keep up with it this time. The start of this knitting year has been really good. I have finished two sweaters and a cowl. The first sweater was only missing to weave in threads, but the second sweater missed the edge of the body and the sleeves. The sweater I weaved in the threads on, was Lehto from the book Strand of Joy by Anna Johanna. I knit it in Finull and some handdyed yarn from Værbitt. I can't find the label, but I think it's Elvelangs. The other sweater is called Firefly. the pattern isn't released yet, but I testknitted the sweater. I used Lima from Drops. I have to say knitting a sweater using needles 4,5 mm is pleasantly quick. But not quick enough to make me switch from 3-3,5 mm to 4,5 mm. 

I also finished a cowl. I only had to weave in threads and cast off. But it was an Italian cast off, and I have to say that took more time than I thought it would. It sure looks nice and I learned a new technique. Or learned? I had to have an instruction video on repeat in front of me while I cast off. The cowl is called Gender Diversity pattern and can be knitted in different LGBTQ-flags. I knitted my cowl in the colours of the bisexual flag. The cowl is knitted using Baby Merino from Drops. 

(Title: All Too Well - Taylor Swift) 


No comments: