Monday, February 25, 2013

Evil Freddy

Husker du Freddy Krueger? Han var ikke spesielt hyggelig, men fin genser hadde han. En på laget mitt hadde veldig lyst på en sånn genser, og stripete genser er ikke sånn kjempevanskelig å strikke. Så da ble det en Krueger-genser i Drops alpakka. Det skulle egentlig være båthals, men jeg er så fryktelig glad i raglan og veldig lite glad i å strikke fram og tilbake, så da ble det raglan. Det går utrolig mye fortere å strikke glattstrikk med striper enn bare med en farge. Det er sikkert innbilning altså, men jeg synes en hel genser i en farge er kjedelig strikk og det vokser sakte også. Med en gang jeg kan telle antall omganger i striper, ja, da vokser genseren utrolig mye kjappere. Det samme når man nærmer seg slutten på garnet, strikker man fort, holder garnet lengre enn om man strikker sakte. #gammeltstrikkejungelord.

Do you remember Freddy Krueger? He wasn't a nice guy, but he had a nice sweater. A girl at my team wanted a Krueger-sweater, and since a striped sweater isn't that hard to knit, I started on one. I used Drops Alpaca and I just cast on number of stitches and measured around my own body. She really wanted a boat neck, but since I like raglan and don't really like knitting back and forth, well, then raglan it is. It's incredible how much faster it actually is to knit a sweater in stockinette stitch when it's stripes than when it's just one color. Probably all in my head, but it definitely seems like it's a lot faster to knit stripes. It might have to do with the fact that I can count rows in one color, then change and count again. Just as it is a well known fact that if you are almost out of yarn, you have to knit faster to make the yarn last longer. If you knit slow, then you'll run out of yarn faster. 

Det er ganske vanskelig å ta bilder av seg selv med genseren man skal ha bilde av. Jeg hadde bare ikke tålmodighet til å vente på at noen kom hjem for å ta bilde eller vente på dagslys. Får se om jeg klarer å få noen til å ta bilde av meg i dagslys senere, hvis ikke jeg leverer genseren før jeg rekker å ta flere bilder. Mottaker ville også ha sånne hull i ermene så hun kunne dra ned ermene, så da strikket jeg sånne hull også. I grunnen ikke veldig vanskelig. Nå gjenstår det bare å sjekke om mottaker er fornøyd.




It's hard to take picture of oneself wearing a sweater. But I didn't have the patience to wait until somebody who could take a picture came home or to wait for daylight. Maybe I'll manage to take pictures of the sweater in daylight later, if I haven't delivered the sweater before that happens though. The receiver wanted to have holes in the arms to pull them down, so I made holes too. Not that hard really. 

3 comments:

Ina said...

Superfin genser! Likte veldig godt fargene -og raglanfellinga (mye finere enn båthals-versjon... ;)

Marion said...

Sinnsykt kul genser! Hvilken oppskrift har du brukt? Vil ha....

Aksel said...

Hei! Jeg lurer også på oppskrift :-)