Friday, December 01, 2017

Stjernesludd

Den første desember, og desember er en fin måned på mange måter. Det ligger forventninger i lufta. Kjøpepresset er høyt, julenissen skal overgå fjorårets julenisse. Forbrukssamfunnet på sitt verste, vil jeg si. Jeg prøver å gjøre mitt for å være en motpol. Det er ikke lett, og jeg elsker jul også. Jeg elsker gaver, men gjerne gjennomtenkte og personlige framfor pengeverdier. Jeg liker opplevelser og tid sammen, og jeg prøver å gi litt av det. Samtidig må jeg si at julekalenderen min, den er det beste. Og ja, det er en kjøpefest det også, men akkurat den er mitt lille pusterom i desember. I dag møtte jeg Siw for å utveksle kalender. Og jeg blåser i om det er "bare myke pakker", for det er virkelig de myke pakkene som er best. Siw er alltid så flink til å få kalenderen fin, og alle gavene var pakket inn i gråpapir med hyssing og rødt hjerte. I dag skjulte det seg godteri bak luke 1, og det skal jeg kose meg med på fredagskvelden. Også er det bare å vente på morgendagen da...

(Stjernesludd - Dum Dum Boys)


First of December, and December is a nice month for many reason. So many expectations. The shopping hits the sky, and Santa needs to be better than last year's Santa. The consumer society on its worst, I have to say. I try my best to do the opposite. It's not easy, since I love Christmas. I love gifts and presents, but try to make them about the thought and the personal touch instead of the money value. I like experiences and activities and time together, and I always try to give away some of that instead. At the same time I love my Christmas calendar, and yes, that is a shopping spree. Today I met up with Siw, who is my calendar friend again this year. And I don't care about "only soft gifts! so far, since the soft gifts are the best ones. Today I got some nice candy, and I'll enjoy it tonight while relaxing on the couch. Then it's just the wait for tomorrow and another gift ...

No comments: