Wednesday, June 24, 2015

Wanderling

Denne genseren begynte jeg på i påsken i god tro på at jeg kunne klare å fullføre den i påsken. Vel, konkurranseinstinktet mitt tok over. Var nemlig med på en konkurranse, Quidditch, på Ravelry. Endte opp med å bruke mesteparten av påsken på å hekle "påskeegg", i mitt tilfelle lapper til et lappeteppe. Teppet er ikke ferdig, men jeg har veldig mange lapper klare. Wanderling ble ikke ferdig, men jeg fikk heklet mange lapper, da. Det tar litt tid å finne fram et strikkeprosjekt etter at det har blitt lagt bort. Ikke husket jeg hvor i mønsteret jeg var, ikke orket jeg å finne fram til hvor jeg var hen i mønsteret og derfor ble det i grunnen liggende. Men nå har jeg bestemt meg for at jeg skal få ferdig flest mulig prosjekter før jeg reiser på sommerferie, og dermed måtte jeg finne fram mønster og strikketøy igjen. Det er i grunnen et veldig greit mønster. Det er lett å følge, og lett å endre på for å få en passform som passer. Jeg valgte bort lommene. Ikke fordi lommer ikke er fint, men fordi jeg har lommer på en annen tunika, Still Light, og jeg synes de er litt klumpete. Ermene ble akkurat passe vide, og det var derfor ikke behov for noen felling før jeg kom helt ned til rundt håndleddet. Jeg har strikket genseren litt lengre enn oppskriften sier, fordi jeg liker gensere litt lengre enn de fleste oppskrifter sier. Tror også jeg endte opp med å strikke noen ekstra omganger før jeg delte til ermer også. Genseren er strikket i Pure Wool fra Pickles, og det er første gang jeg strikker i det garnet. Det blir nok ikke siste. Garnet er veldig godt å strikke i. Nå gjenstår det i grunnen bare å se om det holder seg like godt etter vask.





I started this sweater during Easter believing I could finish it during Easter too. Well, my competitive genes completely took over. I was in Quidditch at Ravelry. The Easter ended up with me crocheting a pile of "Easter eggs", in my case the eggs were squares to a blanket. The blanket is still not done, but I have a whole lot of squares for it. Wanderling wasn't finished, but I crocheted a whole lot of squares though. It takes time to pick up a knitting project again after you put it away for a while. I didn't remember where in the pattern I was, and I didn't feel like finding it out either, and it ended up in my knitting basket. But now I have decided to finish as many projects I can before I go on my summer holidays. So I just had to use some time to read the pattern and finding out where I was. The pattern is easy to follow and easy to read. It's easy to know where you can make your own modifications so you can get a sweater that fits you perfect. I chose not to knit the pockets. Not because pockets aren't nice, but because I have pockets on another tunic, Still Light, and I feel that they are a bit lumpy. The arms were wide enough without decreasing until I reached my wrists. I knitted the sweater longer than the pattern called for, but I normally do that with all patterns. I like my sweaters a bit longer than any pattern says. I think I also knit a few more extra rows before dividing into arms and yoke. I used Pure Wool from Pickles. I never knit in that yarn before, but this time won't be the last. The yarn is wooly, but soft, and I think it will be even more soft after washing. The yarn slips fast from the needles too. Just hope it will keep the shape after washing.

No comments: