Sunday, June 28, 2015

Summer knitting

Noen ganger er ting så morsomt at det bare må gjentas. Flere ganger. På Ullhælj på Løten startet jeg på Rock the Lobster. Bestemte meg for at det skulle bli genser og ikke jakke. Startet fint i hvit Arwetta som morgrethe var så snill å ta med til meg. Kom til og med så langt i løpet av Ullhælj at jeg fikk startet på mønsteret. Strikket videre hjemme, og da jeg skulle dele ermer og bol, tenkte jeg at det var et passende tidspunkt å prøve genseren. Jammen bra jeg gjorde det. Den var omtrent 30 cm for vid. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte da jeg la opp og fulgte økninger for den største størrelsen. Sannsynligvis at halsen ble så trang i starten at jeg måtte opp til største maskeantall der, men at jeg fortsatte å følge oppskriften på største størrelse? Kan jeg skylde på for mye prating og koselig lag? Uansett, det ble nå opprekk. Garnet ble liggende noen dager. Tok det fram igjen og startet på nytt. Fikk strikket et godt stykke på mønsteret, men plutselig stemte ikke mønsteret. Opprekk igjen. Startet på nytt, men maskeantallet stemte ikke på mønsteret. Strikket feil igjen. Opprekk igjen. Nå har jeg delt ermer og bol igjen. Mønsteret stemmer, og den virker ikke for stor. Så nå håper jeg at dette er gangen jeg kan klare å få mønsteret til å stemme og størrelsen til å passe. 



Sometimes things are so funny you just have to do it again. Several times. At Ullhælj at Løten I started knitting at Rock the Lobster. I decided to make it a sweater and not a jacket. I started nicely in white Arwetta that Morgrethe was so kind to bring to me. I even knitted a big portion of the pattern at Ullhælj. I continued knitting when I got home, and when I separeted sleeves and yoke I tried it on. It was about 30 cm too big. I don't understand what I was thinking when I followed the largest size. The neckline was too small and tight in the smallest size, and I had to cast on the number of stitches for the largest size. I just didn't think when I just followed the increases for the largest size. Can I blame too much talking and too nice company? No matter what I had to frog the whole thing. I left the yarn for some days before I started again. This time I started the pattern and a bit out the pattern didn't add up again. Frogging again. Started again, but this time the number of stitches wasn't correct. Frogging again. I started again, and again I divided into sleeves and yoke. This time the pattern adds up and the size seems good. I hope I don't have to frog it again. 


1 comment:

Siddis back home said...

Det var et spennende prosjekt du har startet der, Happy Knitting!