Saturday, February 06, 2021

Things Are Different

Ting som burde vært åpenbare etter mange år med strikking. Det er ikke alltid jeg husker, eller kanskje jeg velger å glemme? Lære av tidligere erfaringer? Tvilsomt! En av tingene jeg snakker om er trådfesting. Jeg liker ikke trådfesting, men allikevel hørtes det ut som en god idé å melde seg som teststrikker for denne stripete genseren. Det er jo en ypperlig måte å bruke opp mange av de single hespene med håndfarget garn i lageret. Joda, det er det absolutt! Fem forskjellige farger. Det er fem forskjellige nøster. Alle de har to trådender som skal festes. Nevnte jeg at matte ikke er det sterkeste faget mitt? Og jeg liker ikke trådfesting. Vel, sjokket var like stort som alltid at det var en haug med trådender som måtte festes da genseren var ferdigstrikket. Det er fortsatt sånn at mange farger faktisk produserer en haug med tråder som må festes på et tidspunkt. Uansett, jeg rakk fristen for å bli ferdig med genseren, og det er jo en bra ting. Og frister gjør at jeg ikke kan legge vekk genseren et år eller to før jeg fester trådene heller. Så nå fikk jeg ny genser på halvannen uke inkludert trådfesting. Det siste tok sannsynligvis lengre tid enn selve strikkinga. Mønsteret heter Tess Women's Pullover og er ikke publisert enda. Det er et enkelt mønster å følge, og ypperlig til håndfargete hesper du har et hespe av. Jeg har brukt Wollmeise, Tulliball &Råkk, Maskepigen og Hedgehog Fibres. Kan hende jeg har lært litt da, siden stripegenseren jeg holder på med nå faktisk er den første jeg fester tråder på mens jeg strikker. Skal ikke se bort fra at det er denne genseren her som fikk meg til å gjøre det i skrekk og gru for alle trådene å feste på slutten. 


(Tittel: Things Are Different - Picture This)











Things that should be obvious after years of knitting. I don't always remember, or maybe I choose to forget? Learn from former experiences? Doubtfull! One of the things I'm talking about is weaving in threads. I don't like weaving in threads, ironically it sounded like a great idea to sign up as a test knitter for this stripy sweater. It's a perfect project to use some of the numerous single skeins of hand dyed yarn in my stash. Oh, yes absolutely! Five different colours! It's five different skeins! All with two ends to weave in. Did I mention math is not my strongest subject?And I don't like weaving in threads. Well, the shock is always big when it dawns to me how many threads I need to weave end when the knitting is done. Anyway, I made the deadline, and deadlines are absolutely a good ting. Deadlines force me to weaving in the threads and not put away the sweater for a year or more. The weaving in threads probably took longer than the knitting. The pattern is called Tess Women's Pullover, and is not published yet. It's a simple pattern to follow, and perfect for those hand dyed yarn you only have one skein of in your stash. I used Wollmeise, Tulliball &Råkk, Maskepigen and Hedgehog Fibres. I might have learned a thing after this one, since the stripy sweater I'm knitting now is the first sweater ever I weave in threads as I go. It might be this sweater who scared me to to so. 


(Title: Things Are Different - Picture This)

No comments: