Friday, May 22, 2020

Dreaming

Jeg har strikket igjen. Hurra! Livet er betydelig kjedeligere uten strikking. Og det har vært litt sommervær igjen. Ikke så mye, men nok til å få litt sommerfølelse. Det trengs! Denne sommeren blir en hjemmesommer, mens jeg drømmer om varmere strøk. Eller egentlig bare drømmer om å reise igjen. Det kan ta sin tid. Krysser fingrene for en sånn sommer vi hadde for et par år siden. Det hadde passet veldig godt. Tviler dog. Regner med at vi får en typisk norsk sommer, en sånn sommer med sol, regn, vind, hagl og det meste i løpet av en dag. Sånne dager det egentlig er umulig å planlegge noe som helst. I det du legger deg ned på teppet i bikini, så starter regnet. Og når du har pakket sammen alt og har satt deg til inne i sofaen med en bok, så skinner sola igjen. Ja, ja, sommer og ferie blir det uansett. Bøker og strikketøy kan uansett nytes både i sola ute og inne mens regnet plasker ned.

I dag starter StashDash, en konkurranse hvor du kun konkurrerer mot deg selv. Du setter deg et mål hvor mange meter du vil strikke fra i dag til 22.august. Og målet er selvfølgelig å bruke fra lageret og redusere lageret. Alt foregår inne på Ravelry i gruppa til The KnitGirlls. Jeg har vært med flere år, og jeg setter meg alltid et høyt mål. Jeg synes det er morsomt med en utfordring. Går for 15km i år igjen. Så får jeg se om det kan sette litt fart på strikkinga. Kanskje jeg klarer å gjøre ferdig noen av de mange prosjektene som ligger halvferdige også? Det er nemlig lov til å telle alt på et prosjekt selv om du kun strikker bittelitt på det i perioden konkurransen foregår. Det er en ekstra motivasjon for å få ferdig påbegynte prosjekter.

Før jeg starter på det, så har jeg strikket ferdig en hals. Ocean Pathways Cowl av Francoise Darcy og den ble veldig fin, men jeg må innrømme at den var litt utfordrende å strikke. Mønsteret strikkes med tre farger av gangen, og noen av omgangene har lange sprang mellom fargene. Det betyr at det tar litt lengre tid å strikke, og det er viktig å passe på at man strekker tråden nok for at det ikke skal strammes for mye. Men altså resultatet, det var i grunnen verdt den ekstra jobben. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Og jeg liker at den strikkes rundt og maskes sammen til slutt. Det er egentlig ikke mulig å se hvor den er sydd sammen. Garnet er fra lageret også. Jeg brukte rester av Drops alpakka jeg hadde, og det er en fin måte å bruke opp rester på. Hadde tenkt tanken på å legge halsen i boksen med ferdigstrikkete gaver, men jeg tror nok at jeg beholder den selv. Halsen veier 135g.


(Tittel: Dreaming - Green Day)














I have been knitting again. Hurray! Life is so much more boring without knitting. And we've had a taste of summer again. Not much, but enough to get a little bit of that summer feeling. And do I need that. This summer is going to be the summer with no travels and staying at home. Or at least within the country and no crossing of the borders. And I will be dreaming of a summer where the weather is sunnier and warmer. Or just about traveling again. I am hoping to get another summer like the one we had a couple of years ago. But I guess that is too much to ask. We will probably get another typical Norwegian summer. A summer where you get sun, rain, wind and hail all during one day. Days where you really can't plan anything. Just when you put your blanket out and are laying down with your book to enjoy the sun, it starts raining. And when you are inside on the couch with your book, the sun starts shining. It's going to be summer and vacation regardless. Luckily books and knitting can be enjoyed in sun and rain.

Today StashDash starts up. It's a challenge by The KnitGirllls on Ravelry. You compete against yourself. You set yourself a goal on how many meters you think you can knit from today until 22. August. The goal is to use yarn from your stash. Check it out in their group. I have joined several years, and I am joining this year as well. I always set a high goal, and sometimes I fail. This year is no different. My goal is 15K again. I might even finish some of the many projects I have started? Since it's allowed to count all the yardage in a project as long as you knit some during the competition, it's a real motivation to finish up some WIPs and UFOs.

Before I start that challenge, I have finished a cowl. It's the Ocean Pathways Cowl by Francoise Darcy. It was a bit more challenging to knit, than I thought. The color work is knitted with three colors at the same time, and there is a bigger gap between the stitches than I'm comfortable with. You have to be real careful not to tighten the threads to make it look good. But I love the result. I had plans to gift the cowl, but I like it so I'm going to keep it myself. The yarn is Drops alpaca from my stash. It's a perfect way to use scrap yarn. I used 135 g of yarn.

(Title: Dreamer - Green Day)  

No comments: