Wednesday, October 14, 2015

Fall is knitting time

Høst er strikketid. Det ble så plutselig høst i år. Sikkert fordi sommeren fant ut at det var nok litt dårlig gjort å ikke komme ordentlig på besøk i år, så kom det litt sensommer med deilige temperaturer og fint vær. Jeg dro på jakt etter sommeren, og jeg fant den. Da jeg kom hjem igjen, var det plutselig blitt høst og kjølig i været. Det er mørkt på ettermiddagene, refleksene er funnet fram igjen og stearinlysene er tent. Jeg merker at det er et økende behov for varmt tøy. Det snakkes oftere om at man fryser. Det snakkes om ull. Det ønskes ullplagg over en lav terskel for tiden. I grunnen greit for meg, men jeg innser at jeg kommer til å bli travelt opptatt i tida framover. Jeg strikker egentlig ikke altfor mange oppdrag, men nå er motivasjonen for å strikke på bestilling litt bedre enn tidligere. Alt jeg tar av betaling for oppdrag går nå inn på en egen sparekonto øremerket Rhinebeck. Rhinebeck er en liten landsby nord for New York. Hva er spesielt med Rhinebeck? Hver høst arrangeres det Sheep and Wool Festival i Rhinebeck. Det betyr en haug med garnselgere, indiegarnfargere, workshops og en haug med hyggelige, likesinnede strikkere. Tenk å strikke en hel helg. Tenk å vandre langs boder med nydelig, hjemmefarget garn. Jeg gleder meg allerede, og om to år skal jeg sannsynligvis dit. Det gjelder å starte planleggingen tidlig, så derfor strikker jeg som bare det nå. Sparer, strikker og gleder meg. Er ikke det motivasjon, så vet ikke jeg.

Fall is knitting time. Fall came so suddenly this year. Probably because summer felt sorry for us since she only came for a short stay this summer. Then the lovely late summer came with some warm and lovely days. I went looking for summer, and I found it. When I came back home, fall was all of a sudden here. The afternoons were dark, the reflexes are back on our coats and the candles are lit. I notice the increasing need of warm garments. People talk more about how cold they are. People talk more about wool. People wish for woolen garments a lot. It is really ok by me, but I realize I'm going to be a bit busy. Normally I don't take that many orders, but my motivation now has changed a bit. Everything people pay me for knitting, is put on a separate account marked Rhinebeck. What's so special about Rhinebeck? Rhinebeck is a village north of New York. Every fall Sheep and Wool Festival takes place in Rhinebeck. It means a lot of yarn vendors, indidyers, workshops and a bunch of lovely knitters. Just the thought of knitting a whole weekend. Just the thought about walking a long all those vendors with lovely, home dyed yarn. I'm looking forward to it already, and in two years I'm going. It's all about the planning, so now I'm knitting, saving and looking forward to it. That's motivation.

No comments: