Sunday, January 16, 2022

Sweater Weather

 Det er absolutt sweater weather for en god stund til her. Og jeg har kjøpt en ny genseroppskrift, Sea Glass Sweater. Den kommer ut på onsdag 19. januar, og det er første gang jeg har forhåndskjøpt et strikkemønster. Og mens jeg venter fant jeg ut at jeg like godt kunne strikke lua. En lue egner seg godt som prøvelapp også. Fant noen garnrester i lageret. Passet egentlig veldig bra, siden jeg driver og rydder i lageret igjen. Det er jo den tida igjen. Skjer som regel i januar. Og mens jeg rydder, får jeg alltid ekstremt lyst til å legge opp til alt mulig. Innser nemlig hvert år at jeg har god smak og kjøper mye fint garn. Døgnet burde hatt flere timer. Tilbake til lua, jeg fant garnrester i grønt, rosa, lilla, hvit og grå, og strikket lua. Morsomt konsept, og jeg liker virkelig hvordan det blir. Jeg kunne absolutt tenkt meg en hel genser strikket på denne måten. Jeg er mer usikker på magisk knute, altså magical knot. Den knuta skal liksom ikke gå opp, men jeg hadde flere knuter som løsnet i lua. Det er greit i en lue, men ikke like greit i en genser. Alt garnet jeg brukte var superwash, så burde sikkert bruke garn som ikke er så glatt som superwash. Problemet er at jeg har mest håndfarget superwash i garnlageret. Og jeg kjøper ikke garn nå, etter å ha startet ryddinga i garnlageret. Innser hvert år jeg gjør dette også hvor mye garn jeg faktisk har. Får se om jeg kjøper et sånt slags lim som kan tas på garnet før man knuter knutene. Må tenke litt. Men er veldig glad jeg strikket lua som en prøvelapp. Tror det er Wollmeise, den mørkegrønne jeg brukte på vrangborden, også er det en haug med garn jeg ikke har merkelappen på lengre. 

(Tittel: Sweater Weather av The Neighbourhood)












It's definitely sweater weather for a while here. And I bought a new sweater pattern, Sea Glass Sweater. The pattern is published Wednesday 19. January, and it's the first time ever I have preordered a knitting pattern. And while I'm waiting I decided to knit the hat. A hat is a good swatch as well. I found some scrap yarn in my stash. Really good timing, since I'm weighing and tidying my stash again. That time of year again. Frequently happening in January. And while I tidy i always want to cast on about everything. Every year I realize I actually have quite good taste and buy a lot of beautiful yarn. I need more time. Back to the hat, I found some scraps in green, pink, purple, white and grey, and knitted the hat. It's a fun concept and way to knit, and I really like the way it turned out. I could definitely knit a sweater like that. The only thing is the magic knot. It's supposed to be real secure and tight, but some of my magical knot loosened. It's ok in a hat, but I would not want that to happen in a sweater. I should probably use a yarn not as slippery as I used in the hat. But the problem is I have mostly handdyed superwash yarn in my stash. And I'm not buying any yarn right now. Not after I started weighing my stash. Every year I also realize how much yarn I actually own as well. I might buy some kind of glue you could use on the magical knots. I have to think a bit. But I'm happy I used the hat as a swatch. I think the dark green on the edging is Wollmeise, the rest is a bunch of yarn I don't have any clue from what brand anymore. 

(Title: Sweater Weather by The Neighbourhood) 

No comments: