Sunday, May 05, 2019

Win Win

All sport handler om å vinne. Om å bli best. Om å legge inn en haug med treningstimer for å kunne bli raskest, sterkest. Og det handler om det i roller derby også. Om å vinne. Det er bare at det finnes flere måter å vinne på. Å vinne alene. Å vinne sammen. Eller å vinne, men samtidig heie litt på det tapende laget. Eller kanskje ikke heie på dem, men å unne dem å mestre, å få til. Det handler om klubbfølelse, og det handler om inkludering. Jeg vet ikke om noen annen sport hvor det er så åpent akseptert å være utenfor boksen, A4-formen på alle områder. Og det er ikke før man har vært borte et år, at man husker hvor gøy det faktisk er å rulle rundt på fire hjul og treffe venner. Bokstavelig talt. Stakk innom i dag, og endte opp som NSO, (Non Skating Officials, altså en av de mange som holder orden på noe av det praktiske rundt en roller derby-kamp.) Før jeg endte opp som NSO, så satt jeg på tribunen med strikketøyet mitt. En velfortjent (?) pause i eksamenslesinga, som endte opp som en litt lengre pause og ikke så mye strikking. Desto morsommere, da. Så denne uka har jeg strikket på kino, på kurs og på roller derby-kamp. Mer offentlig strikking enn det, blir det ikke denne uka. Resten av kvelden skal det leses til eksamen. (Mens jeg gleder meg til høsten hvor jeg kan finne fram skøytene mine igjen.) Strikker forresten på en topp jeg teststrikker, og den blir knallfin. Garnet er A Touch of Twist, og er kjøpt i Rhinebeck. Et utrolig godt garn å strikke av. 

(Tittel: Win Win - Diplo, Tove Lo)




All sports is about winning. To become the best. To put in enough hours to become the fastest, the strongest. And it's about winning in roller derby too. It's just there are different ways of winning. To win alone. To win together. Or to win, but at the same time to root for the loosing team. Or maybe not root for them, but to want them to succeed, to win a couple of jams. It's about putting your heart in it and in the club, and it's about inclusion. I don't know any other sport where being different and not fitting into the box is welcomed more. And it's not until you haven't been participating for a year, you notice how much you miss it, to roll around on four wheels hitting friends. I popped in on the Challenge today, and ended up as NSO (Non Skating Officials, one of the many keeping track of the practical things during a roller derby bout.) I watched a bit from the bleacher with my knitting, but ended up watching it from the score board keeping scores for one team. A break in my studying, ended up as longer break and not as much knitting as planned. But the rest of the evening is just studying. (While I'm counting how long it is until I can dig out my skates again.) I'm knitting a top, actually test knitting a top, and I love it. The yarn is A Touch of Twist, and I bought it in Rhinebeck. Love it, and it's just great to knit with. 

(Title: Win Win - Diplo, Tove Lo)

No comments: