Tuesday, January 15, 2019

Wow

Wow! Instagram-diskusjonen har virkelig tatt av. Jeg liker det! Det snakkes og diskuteres. Jeg tror det er sunt. Sånn bortsett fra å henge på Instagram, så har jeg endelig klart å feste trådene på en ny genser. Den ble strengt tatt ferdigstrikket i 2018, men det kan ta litt tid å feste tråder og sy sammen et ferdigstrikket prosjekt. Følte litt tidspress, siden det tross alt ikke er en genser til meg. Nå er den uansett ferdig. Den ble veldig myk og varm. Det er en slags Dorthe Skappel-genser, men jeg har ikke brukt noen oppskrift på den. Jeg tok rett og slett mål av hun som skulle ha genseren. Og jeg strikket faktisk prøvelapp. Eller kan man kalle det en prøvelapp når man strikker tre-fire omganger for å finne strikkefastheten? Det var nå det jeg gjorde. Jeg la opp noen masker slik at jeg fikk litt over 10 cms, strikket noen omganger, telte meg fram til masketallet for 10 cm og regnet ut hvor mange masker jeg trengte for å få riktig størrelse på genseren. Dorthe Skappel-genseren er i grunnen fire rektangler strikket i rillestrikk som sys sammen til slutt. Ganske enkelt i grunnen. Jeg brukte en tråd Kid-Silk i lys rosa fra Drops og en tråd Puna lys grå fra Drops. Ble en veldig fin kombinasjon både fargemessig og hvordan de to garnene oppførte seg sammen. Genseren ble veldig varm og myk. Kunne helt klart tenkt meg en kosegenser i samme garnkolmbinasjon. Sånn en gang til neste år. Eller året etter ...

(Title: Wow - Post Malone)









Wow! The discussion on Instagram has really engaged a lot of people! I see so many participate. I like it! I think it's a good thing. Besides checking Instagram, I have finally managed to weave in threads and sew together my first sweater in 2019. Technically I knitted the sweater in 2018, but I didn't finish it until 2019. Sometimes it takes a while to weave in threads, believe me. I felt a bit of pressure on this sweater, since it's not for me. But hey, I finished it. It turned out real fuzzy and warm. It's an easy sweater to knit. I just measured the person who wanted the sweater, made a swatch. Or, can I call it a swatch when I cast on a few stitches and knitted about 3-4 rounds? Well, that's what I did. And I just did the math to calculate how many stitches I needed to cast on to get the right measurements. The sweater is basically four rectangles in garter stitch, so just a basic sweater to knit. I used one thread of Kids-silk in light pink from Drops and one thread of Puna in light grey from Drops. The fabric turned out real fuzzy and warm, and the color combination was nice too. I would love to have a cozy sweater in this fabric. Maybe next year. Or the year after ...

(Title: Wow - Post Malone)

No comments: