Friday, January 22, 2016

You Can Leave Your Hat On

Enda en teststrikk er ferdig! Da er jeg ferdig med all teststrikking jeg hadde tatt på meg, og skal kun strikke ting uten deadline for en stund. Det er en stund siden jeg har strikket lue og på litt tykkere pinner. Jeg hadde helt glemt hvor fort det går. Det er gøy når man har et ferdig prosjekt i løpet av en kveld. Noe som betyr at jeg allerede har en ny lue på pinnene. Munstur er navnet på lua jeg strikket i går. Mønsteret er ikke publisert enda, men kommer snart. Det er Hespetre  som har designet lua, og hun har bånd til Island, noe du kan gjette på navnet på mønsteret. Jeg brukte dobbel tråd Fine Wool fra Stoff og stil på lua. Strikket lua ferdig på omtrent 3,5 timer. Lua veier 47 g, og ble riktig så stilig. Jeg aner ikke hvem som skal få den, men god å ha på og passet fint gjorde den også. Kanskje jeg skal beholde den selv? Tror egentlig det er andre som trenger den mer enn meg. Marthe fra Marthe og Marthe-podcasten snakket om sin haug med luer. Jeg har ikke telt luene mine, men hver gang jeg åpner trådkurven med mine votter, luer, sjal og halser, får jeg en sånn troll-i-eske-følelse. Det bare spretter opp votter, luer, sjal og halser. Slutter jeg å strikke disse småplaggene av den grunn? Neida, for jeg kan jo bytte det ut. Hadde jeg bare byttet det ut, for de gamle blir liggende. Nå er i grunnen den trådkurven altfor full, så jeg bør nok rydde i den og gi bort noe. Det er en del flyktninger i dette landet som trenger noe varmt. Kanskje jeg skal telle hvor mange luer jeg har? Tror jeg slår 11 luer.




Another test knit is done. That means I'm done with all the projects I had signed up to test knit, and now I'm not going to knit anything with a deadline for a while. It's been a while since I knitted hats on thicker needles. I had totally forgot how quick it is. It's so fun being able to start and finish a project during an evening. Of course it means I had to cast on another hat right away. Munstur is the name of the pattern I used. The pattern isn't published yet, but it's coming soon. It's Hespetre who designed the hat, and she has connection to Island, which you can tell by the name of the pattern. I used double thread of Fine Wool from Stoff and Stil. And I knitted the hat in about 3,5 hours. The hat is 47 g, and turned out quite nice. I don't know who I'm giving it to, but maybe I'll just keep it myself? I listened to a Norwegian podcast where one of the ladies talked about her pile of hats. I haven't counted my hats, but everytime I opend the drawer I keep them in, it reminds me about the troll in the box. Hats, shawls, scarves and mittens just keep popping up. Do I stop knitting these small garments? No, I don't, because I can always change out some of the old with new ones. I just don't. I just knit new and keep the old as well. The drawer is really full, so I have to tidy and give some away. I know the refugees in Norway really could use it. Maybe I should count how many hats I have? I think I can beat the number 11.

1 comment:

Strikkemor said...

Kjempefin lue! Jeg har også haugevis med luer, men jeg finner aldri en "som passer" når jeg er på vei ut døren om morgenen.. Så jeg ender som oftest opp med den samme luen hver dag. Noe sier meg at jeg må ta en opprydding i lue-votte-labbe-skuffen sånn at jeg ser hvilke luer jeg egentlig har :)