Wednesday, January 23, 2013

Sitting on the Dock of the Bay

Startet med ny genser tidligere denne måneden, Bayside Pullover. Den er enkel, men flettene i siden er det som gjør genseren til litt mer enn bare en vanlig genser. For en god stund siden kjøpte jeg Bugga fra Sanghuin Gryphon, og jeg har liksom ikke funnet den rette oppskriften. Dette var genseren jeg ville bruke Bugga-garnet på. Spørsmålet var om det var nok. 3 hesper på 113 g hver er ikke mye når det er snakk om en hel genser, men jeg bestemte meg etter litt kikking på Ravelry at det fikk gå. For at jeg ikke skulle få et langt erme og et kort erme, strikket jeg ermene først. Denne genseren strikkes fra toppen og ned, så etter at raglanfellingen fra toppen var ferdig, strikket jeg noen cm på bolen. La bolen til side og strikket begge ermene. Etter litt endring på ermene, genseren er egentlig strikket i et litt tykkere garn enn Bugga, var det bare å strikke bolen så lenge jeg hadde garn. Jeg felte kun 4 masker på ermene og kun en felling på bolen, men jeg la ut tre ganger på bolen. Etter at trådene var festet og genseren felt av, hadde jeg igjen 16 g. Ikke verst! Den bittelille resten gjemmes i tilfelle jeg må sy et eller annet på genseren etter mye bruk. Genseren passer og jeg er superfornøyd med den. Denne skal brukes allerede i morgen på jobb, ja. Bugga er virkelig mykt og deilig, og jeg tror nok at jeg skal spandere på meg litt mer Bugga etter at jeg har redusert lageret mitt en del. Ja, jeg vet at Bugga har gått ut, men det er fortsatt utrolig deilig garn Cephalopod og The Verdant Gryphon. Beklager bildene, men det var omtrent 20 minus ute da bildene ble tatt. 







I started with a new pullover earlier this month, Bayside Pullover. It's simple, but the cables in the side make the sweater a bit more delicate than just the normal simple sweater. A while ago I bought Bugga from Sanghuin Gryphon, and I haven't found the right project for the yarn until now. This sweater was perfect for the yarn. The question was if 3 skeins of 113 g each was enough for a sweater, but I decided after a look at Ravelry, that it had to be enough. The sweater is knitted top down, and I knitted the neck and raglan first, then I knitted a couple of centimeters on the yoke before I started knitting the arms. I finished both the arms first before I finished the yoke. I didn't want to end up with two different length on the arms if I had too little yarn. I had to do some adjustments since Bugga is a bit thinner than the yarn the pattern originally calls for. I decreased only four stitches on the arms and one decrease on the yoke, but I increased three times. I had 16 g of yarn left when the sweater was done. Not bad! The sweater fits and the yarn is so soft and delicate. I'm going to wear this at work tomorrow! Sorry about the pictures, but it was around minus 20 Celsius outside when the pictures are taken, so I had to wear mittens so I wouldn't freeze. 

10 comments:

Hanne said...

Nydelig genser som passet deg perfekt.

tantemaraj said...

Så flott den ble!! Flettene var flott plassert, og buggaen er utrolig myk og god:) Med 20 minus varmer den godt i tillegg!

wims said...

Lekreste genseren jeg har sett på lenge. Og for en kanllfarge. Skjønner godt du flytter inn i den. Kler deg godt!

Felisi said...

Flott og kledelig genser!
Og jeg synes jeg hører du roper til fotografen; "Skynd deg da, jeg fryyyser!" ;)

Anette said...

Veldig fin genser! Jeg begynte akkurat å strikke en annen genser, men tror jeg skal rekke det opp og strikke denne! :)

Trine Tønners Høj said...
This comment has been removed by the author.
Trine Tønners Høj said...

Rigtig fin genser det blev - enkel og allikevel et klassisk touch med fletter. Så fin. hilsen TrineDahl

Hunnipunni said...

Kjempefin !! Nydelig farge og Bugga er fremdeles et av mine yndlingsgarn. Slitan med en nydelig genser :)

Guro said...

Vellykka prosjekt! Du ble kjempefin!

Marihøna said...

Nydelig genser!! Elsker Bugga jeg også :)