Monday, February 15, 2016

Old Friends

Gammel er et definisjonsspørsmål, men jeg vil vel kalle sokker gamle når de er 11 år. Det er litt minner til dette sokkeparet. Det er nemlig det første prosjektet jeg strikket etter engelsk oppskrift. Jeg printet oppskriften, leste den nøye og fulgte oppskriften til punkt og prikke. Egentlig var det ikke en veldig avansert oppskrift, men det sto så detaljerte instrukser. Det sto hva du skulle gjøre på hver eneste omgang. Siden jeg bare hadde strikket etter norske oppskrifter, var jeg vant til oppskrifter som forventet at du kunne fylle inn resten. Det var også første gang jeg strikket med tynt sokkegarn. Før det hadde jeg bare strikket raggsokker i raggegarn, sånt litt hardt, kløete og tykt garn, som endte opp i sokker som gjorde at du frøs på beina om du ikke hadde kjøpt vintersko en størrelse for store. Garnet var Opal, om jeg ikke husker feil. Tror ikke jeg hadde strikket med flerfarget garn før heller, så det var en haug med første gang på disse sokkene. Jeg kan ikke skryte av at jeg har brukt sokkene ofte de siste årene, men brukt har de blitt. Fortsatt like gode å ha på, og jeg tror jeg strikket litt fastere før, for sokkene er ikke like løse som de jeg har strikket i det siste. Oppskriften var forresten Jaywalker. 


Old is a question of definition, but I would call socks knitted 11 years ago old. It's a lot of memories attached to this pair of socks. It's the first project I knitted after an English pattern. I printed out the pattern, read the pattern thoroughly, and I followed the pattern exactly when I knitted the socks. It's really not an advanced pattern, but the instructions were so detailed, much more than I was used to. I now know that Norwegian patterns are a bit more like fill in the blanks yourself. It's also the first time I knitted using thin sock yarn. Earlier I had only knitted socks using Norwegian thick, itchy and scratchy sock yarn that meant your feet would be cold if you wore them inside your winter shoes, unless you had bought your winter shoes a size too big. The yarn I used was Opal, if I don't remember wrong. I don't think I had knitted using multicolored yarn before either, so a lot of firsts knitting this pair of socks. I can't say I used these a lot lately, but I have worn them. I think I knitted a bit tighter before, since these socks are not as loose fitting as my other socks. The pattern was Jaywalker. 

2 comments:

Barwitzki said...

Veldig hyggelig sokker du ha strikkt - deilig mønsteret og fint garn.
Nei, jeg vil ikke strikke med engelsk oppskrift :-)) Jeg liker å strikke med norske oppskrifter, fordi... jeg lærer norsk. Fantastisk du ha laget.
Ha riktig god uke fortsatt. Hilsen fra meg.


mimouna said...

Hihi, Jaywalker var mitt første sokkepar på engelsk også. Tror faktisk det var det første jeg la inn på Ravelry også. Rart hvordan det føles som en evighet siden.

11 år er en bra alder for sokker!