Friday, November 07, 2008

Mermaid in progress

Jeg har startet på julegavene. Mermaid går kjapt å strikke, bare jeg endelig skjønte hvordan kantmaskene skulle strikkes. Jeg er vel ikke den som er kjent for å være best på å lese danske oppskrifter uansett. Minnes retriller;)

I have started on my Christmas presents. Mermaid designed by Hanne Falkenberg is easy and fast to knit, at least after I used some time to understand how to read the pattern in Danish. I'm not really good in Danish obviously. Actually, I think I understand English patterns better than Danish patterns.

Følelsen jeg får når jeg fester den siste tråden på et stort prosjekt, ja, kan jeg egentlig beskrive den. Det er en deilig følelse. Noe er ferdig! Følelsen jeg fikk da jeg festet tråden på denne kjolen var enda bedre enn på noe annet prosjekt. Kjolen er bestilt av en venninne, og jeg har brukt altfor lang tid på å få den ferdig. Kjolen har ligget i kurven i stua og gitt meg mengder av dårlig samvittighet. Endelig-ferdig-følelsen var stor da jeg festet siste tråd. Vel, Adam var ikke så lenge i paradis han heller. Merket det da jeg skulle dampe kjolen. Den var altfor kort! Den passet meg i lengde og jeg er mange cm kortere enn mottakeren. Sånn er det når kjolen har ligget og glodd ulmt på meg i altfor lang tid. Da hender det inni mellom at noen faktisk glemmer hvor noen er i oppskriften og hopper over en del. Det ble en god del banning den kvelden!


Jeg har funnet ut at jeg ikke orker tanken på å rekke opp igjen, men jeg starter helt på nytt. Satser på å strikke den på kortere tid denne gangen.

You know the feeling you get when you weave in the last end of a project? It's great isn't it? Finally finished! That finally-done-feeling was overwhelming this time. I worked on this dress since the start of this summer, but put it away until a couple of weeks ago. Well, Adam wasn't that long in Paradise either. I noticed something peculiar when I blocked it. It was too short! It was my lenght and the receiver of this dress is taller than me. That's what happens when the dress is put aside for too long. Sometimes you just forget how long you actually have knitted and start up a completely different place in the pattern. I can promise that I would have been x-rated if I was broadcasted that evening.

I can't stand the thought of frogging the whole d*** thing, so I'm buying more yarn and am starting over. I can promise you I'm not going to do the same mistake again.

2 comments:

Anonymous said...

Mermaid'en blir flott, lykke til med andre forsøk på kjolen.

Anonymous said...

Men kjempeflott kjole da, og da kan du jo beholde den selv?;-)

Bortsett fra det så ja! jeg forstår deg, det er kjedelig med sånt...